ÉN-TE-AZ. JA-TY-ONO.



Engedjetek meg egy rövid idézetet, Martin Bubertól:
Dovoľte mi krátky citát od Martina Bubera:

ÉN-TE-AZ
"A világ kétarcú az ember számára, amiként kétarcú az ember magatartása a világban.
Az ember magatartása kétarcú, amiként kettő az alapszó, amit kimondani képes. Az alapszók nem szavak, hanem szópárok.
Az egyik alapszó az Én-Te szópár.
A másik alapszó az Én-Az szópár, ahol az Az helyett ő is állhat, anélkül, hogy az alapszó megváltoznék.
Így hát az ember Én-je is kétarcú.
Hiszen az Én-Te alapszó Énje más, mint az Én-Az alapszó Én-je."

JA-TY-ONO
"Svět je pro člověka dvojí, neboť i jeho postoj je dvojí.
Postoj člověka je dvojí, neboť i základní slova, která může pronést, jsou dvě.
Základní slova nejsou jednotlivá slova, ale slovní dvojice.
Jedním základním slovem je slovní dvojice Já-Ty.
Druhým je Já-Ono.
A tak je i lidské já dvojí.
Neboť já základního slova Já-Ty je jiné než já základního slova Já-Ono. "